Vad är det jag sysslar med? - UTRENSNING av gifter i kroppen.. DETOX-kur


OK, eftersom många frågar vad det är vad jag sysslar me, tänkte jag ge en liten kort redovisning av mitt långsamma självmord (haha....nejdå det börjar faktiskt bli LITE kul efter att jag insett att jag klarat mig en dag..... :)

Jag är den sista personen som har brytt mig om mat, och då snackar jag under HELA mitt liv..
Med en förälder som varit vegetariansk hela min uppväxt, med en som varit halft som halft, och med en stooor matälskande släkt i Spanien har mat varit ganska given för mig, men också ganska blandad.

Då jag är en flicka med sjuk snabb förbränning innebär det att jag i stort sätt kan trycka i mig vad som helst, hur mkt som helst och när som helst utan att det händer så mkt..
Visserligen kan det vara bra ibland, men om man skulle vända utochinpåmig (vilket vi hoppas aldrig skulle hända), skulle jag nog vara helt fett och gift fylld i alla vener av allt fett och onyttigt jag trycker i mig och tryckt i mig under mitt liv...

Jag har inte brytt mig..

Tills NU. I sommar har det blivit FÖR mkt.

Livet lever jag fullt ut, jag brukar inte bry mig, men när det har kommit till FÖR mkt, då måste ngt ske, och det insåg jag i förra veckan, håret är livlöst, hyn ska vi i´nte tala om, och naglarna spricker... Även om livet just nu är happy-face, verkar endorfinerna inte göra ngt åt mitt hår, hud och ork... Tyvärr :)

Sen jag kom hem från Bali (vilket var i april), har jag räknat ut att det varit 2 helger som jag inte festat på...

Jag struntar i om det är sunt eller hur det ses i andras ögon, men det som berör mig mest, att det är JAG som inte respekterar min kropp.....


Så nu har jag iaf tänkt att testa en liten detox-kur, vilket alltså innebär en ren-rensing av alla kroppens slaggprodukter..
 
Antagligen kommer jag gå ner endel med då många använder det också som samband att inte bara bli hälsosammare, men också till att gå ner i vikt.

Så är dock inte min mening, vilket gör att jag kommer behöva äta säkert 3-dubbelt av alllt detta nyttigt, men det gör inget......

Det finns örttabletter och tjosan och sånt i affären som ska påskynnda prodecuren, men jag har hört mig för, och den egna kuren man fixar själv, är faktiskt den absolut bästa..

Och gör man den med ngn kompis, har stöttande pojkvän eller familj, är de faktiskt ganska kul...
Det enda man eg gör, är att undvika fett och farliga onödiga gifter under tex 10 dagar..
Men det är svårt kan jag lova, det bästa vore att åka ut på landet och stänga in sig 10 dagar, för redan när du går ut på cafeer, måste du se till att dricka grönt the eller soyamjöllksprodukter...

Men man känner sig sund, och det man vinner på det, är värt de (hoppas jag!)..

Come on...de e ju 10 dagar vi snackar om! ;D

För mig är dock den största utmaningen... INGA CIGG!!!!!!! (redan halvdöd)


Detox i korta drag.


Att detoxa kroppen, eller avgiftning som det också kallas betyder helt enkelt att man gör sig av med kroppens gifter.

Produkter du ska äta mycket av

  • apelsiner
  • grapefrukt
  • vitlök
  • broccoli
  • spenat
  • lök
  • kål
  • morot
  • rotfrukter
  • linser

Produkter du ska undvika att äta

  • raffinerade produkter (t ex pulvermos)
  • vegetabiliska oljor
  • alkohol
  • mjölkprodukter
  • ägg
  • mjöl
  • kyckling
  • salt
  • socker

Exempel på hur en detoxmeny kan komponeras



 

Frukost: Havregryns- eller bovetegröt med äpple och krossat linfrö, müsli med nötter eller fruktsallad med dinkel. Komplettera med sojamjölk, yoghurt eller juice.

Mellanmål: Torkad frukt eller ½ dl osaltade nötter

Lunch: Grekisk sallad på tomat, svarta oliver, grönsallad, rödlök, fetaost och olivolja eller en mixad soppa med valfria grönsaker som morötter, kall kokt potatis, purjo- eller vanlig lök.

Mellanmål: Stavar av morot eller bladselleri eller en fruktdrink

Middag: Böngryta med sås av tomat, lök och vitlök kompletterad med en grönsallad eller ugnsrostade grönsaker som selleri, morötter, paprika och lök

Kvällsmål: En halv avokado smaksatt med citron

Drycker: Vatten smaksatt med citron, grönt eller rött te eller något gott örtte.




VAD är DETOX?


Vad är Detox?

Detox betyder avgiftning och innebär att man följer ett kostprogram under en viss period (jag börjar med 5 dagar....). 

 En detoxkur ger din kropp "semester" under en period och ger den en chans att återhämta sig.
Genom att äta en kost som är utrensande och full av antioxidanter, samt utesluta så många gifter som möjligt, så renas din kropp från både toxiner (gifter) och slaggprodukter...

Detox ger dig även mer energi och hjälper dig att hitta en hälsosam livsstil.
Detox är inte i första hand en bantningsmetod men många som testar en detoxdiet märker en viktminskning.
Detox kan liknas vid en modern metod av fasta men i en mildare form då du fortfarande får äta fast föda. Under vår levnadstid äter, dricker vi och lever på olika sätt och det kan finnas perioder då det är alltför stressigt och vi får i oss fel föda.
Kroppens organ påverkas av hur vi lever och din livsstil kan skapa obalanser i kroppen som leder till att du får problem med din hälsa.
Många människor går runt med ständig värk i kroppen och huvudet eller har sömnproblem.
 En detoxkur kan hjälpa dig och din kropp att må bättre.
Syftet med detox är att stärka immunförsvaret, bli piggare och få mer ork.

Alla dessa fördelar är ett resultat av detox som renar kroppen så den får nya möjligheter att ta tillvara på viktiga ämnen samt kan bättre nyttja sin energi mer effektivt.

Gifter och slaggprodukter

Mycket av den mat som vi äter innehåller ämnen som tex. transfetter, socker, tillsatser, bekämpningsmedel, färgämnen, konserveringsmedel, och som lämnar kvar gifter och slagg i kroppen.

Kroppen har en unik förmåga att rena sig själv, och kan ta hand om mindre mängder slaggprodukter och gifter, detta främst genom levern som agerar som kroppens reningsverk. Det är när mängden slaggprodukter blir för höga och reningsverken överbelastade som kroppen inte kan ta hand om utrensningen själv.

Då kan det hjälpa att göra en detox som samlar och rensar kroppen på gifter och slagg som ofta har lagrats där under flera år.
 
Det finns många olika detoxmetoder samt preparat att köpa på hälsokost eller liknande butiker men framförallt handlar detox om att ändra din kost.

En detoxdiet handlar om att utesluta gifter och istället äta en väldigt utrensande kost bestående av mycket färska grönsaker och frukt. Det man bör utesluta ur sin kost är kaffe, svart te, alkohol, rött kött, socker, tobak, animalistiska produkter samt mat som är processad och raffinerad.



10 fördelar med detox

1. Mer energi.

När din kropp rensas från gifter och slaggprodukter tar den lättare upp alla nyttiga ämnen vilket leder till att kroppen känns lättare och du får mer energi. Ofta känner man sig piggare redan efter ca. en vecka.

2. Viktminskning.

Detox är inte en viktminskningsmetod men många som genomgår en detoxdiet upplever att de går ner i vikt. Detta beror främst på att man under detoxkuren äter mycket frukt och grönsaker med utrensande effekt som ökar matsmältningsförmågan.

3. Bättre immunförsvar.

När du gör en detox får du i dig mycket C-vitamin som hjälper till att stärka ditt immunförsvar och som skyddar dig mot förkylningar och andra sjukdomar.

4. Lugn mage.

Efter en detox upplever många att magen fungerar bättre och är lugnare. Problem som uppsvälldhet och gaser försvinner oftast.

5. Bra sömn.

Många känner att de sover djupare och bättre efter en detox och har lättare att slappna av.

6. Bättre hy.

En utrensning av slagg hjälper cellerna i din hud att förnya sig och gör att din hy ser friskare och kanske även fastare ut.

7. Vackrare hår.

Hårkvaliteten kan förbättras efter en detox och det blir oftast glansigare och friskare.

8. Färre celluliter.

En del upplever efter en detox att celluliterna minskar.

9. En sundare livsstil.

En detoxdiet kan hjälpa dig att ändra dina matvanor och lära dig mer om vilken mat som är bra för dig.

10. Ett längre liv.

En hälsosam livsstil bestående av rätt föda och en kropp i balans ökar dina chanser till ett långt liv.





oich jag kämpar på.................

1, 1/5 dag har gått...och jag känner mig inte så trött än..

återkommer senare... nu ska jag iväg o handla lite bovete, bulgur, m.m haha......







SUPERBRA sida med dettox-tips, recept och en massa goa smoooothies... :D

http://www.detoxdiet.nu/recept/



SOLONG!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0